torsdag 6. desember 2012

Brente mandler i melis



Vi er veldig glad i mandler her i julen
Brente mandler er altså et must

Jeg laget en porsjon brente mandler
men vendte dem inn i melis når de var ferdige
Og det ble magnificent!

Selv småguttene elsker disse! 



Brente mandler
 
300 gr mandler (med skall)
125 gr sukker
125 gr vann
1 ts vaniljesukker
1 ss smør

Legg mandlene i en langpanne
og rist dem i ovnen på 200 grader
i ca 10-12 min
Rør rundt i mandlene av og til

Kok opp vann, sukker og vaniljesukker
og la sukkerlaken koke i 2-3 min
(til alt sukkeret er oppløst)

Skru ned varmen på platen ytterligere og
ha de ristede mandlene i oppkoket og
rør forsiktig til alt vannet er borte
Sukkeret rundt mandlene krystalliserer seg
og mandlene får en "grå" farge

Obs! Ikke bruk for sterk varme
for da blir sukkeret brent!

Rør videre igjen til alt sukkeret  har smeltet igjen
og sukkeret har lagt seg jevnt og glatt
rundt mandlene som nå er karmellfarget

Trekk da platen fra varmen og tilsett smøret
(noe som gjør det enklere å dele mandlene)


Legg så mandlene på bakepair og del dem kjapt!
Bruk f.eks to gaffler slik at du ikke brenner deg

Og så kommer det nye
Strø masse melis over mandlene
og vend dem godt inn i melis med hendene
En fornøyelig jobb...


Mandlene oppbevares i tett boks på et tørt sted =)

18 kommentarer:

  1. Å, det er så koselig her inne. Nydelige bilder i headeren. Riktig god førjulstid! Klemmer fra Elin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! =)
      Koselig å ha deg på besøk!
      Riktig god førjulstid til deg og dine også!

      Klemmmmmmmmmmm ♥

      Slett
  2. Det var et godt tips! Takk for det!!! Brente mandler horer med til julen! :-)

    SvarSlett
  3. Det hørtes veldig godt ut med slike mandler, og så lekre de ser ut! Dette må jeg bare prøve... ;)

    SvarSlett
  4. ✿˜"*°•ღڿڰۣڿ♥ℒℴѵℯڿڰۣڿღ•✿­­­tusen takk!!Smugspiste noen sånne på jobben..dæven de var gode!!takk for oppskriften..Jeg skal lage!!))✿˜"*°•ღڿڰۣڿ♥ℒℴѵℯڿڰۣڿღ•✿­­­

    SvarSlett
  5. bruker å lage hvert år, men ikke prøvd med melis....det skal jeg i år :-)
    et annet tips.....kjør de brente mandlene i en mixer ....blir krokan og strøes over vanilje is ...knallgodt!

    klem tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips!
      Det høres virkelig knallgodt ut! Må prøves =)

      Slett
  6. FOR noen fristelser du serverer oss!! Brente mandler elsker jeg, så kanskje jeg skal prøve din variant...

    Nyt adventsdagene videre!!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  7. Ja, dette var virkelig fristende !

    Nå MÅ jeg lage med brente mandler etter å ha lest dette....
    så stilig med melis, aldri sett før, blir jo skikkelig "vinterjulmandler"

    God helg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns også de ble finere med melis =)
      Goooooooooooooooooood helg!

      Slett
  8. Oj - så morsomt - disse må prøves - takk for oppskrift.

    SvarSlett