mandag 4. desember 2017

Pepperkaker (glutenfrie om du vil)





Mine beste Pepperkaker 
(glutenfrie om du vil)

Kok opp:
2 dl sukker
1 dl sirup
1 dl vann

Viktig at sukkeret løses opp helt


Tilsett 200 gr margarin* og la det smelte


Rør så inn alt krydderet
2 ts ingefær

2 ts kardemomme
3 ts kanel
1 ts nellik

0,5 ts pepper

Når massen er blitt avkjølt tilsetter du
gradvis siktet 
mel og bakepulver

3 ts bakepulver
Ca 1 liter mel*


* Det er kun Toro fin Kakemix som funker til denne oppskriften 
Om du lager dem glutenfrie! 
* Melange el. IKKE Smør

NB! Husk bakepulveret!
 

Når deigen er ferdig blandet drysser du litt mel over deigen

før du dekker den til med plast
å setter den i kjøleskapet over natten



Dagen etterpå er det bare å bake ut pepperkaker
Jeg syns denne deigen var helt fin å holde på med

Men tips når man skal bake ut pepperkaker er å bruke ei trekjevle
(teflonkjevle = håpløst)
Og hos meg funker kjøkkenbenken med sin litt rue overflate best
På det glatte kjøkkenbordet setter deigen bare seg bare fast




Pepperkakene skal stekes midt i ovnen
på 
200
°C i ca 8 minutter

Tynne pepperkaker = kortere steketid
Tykke pepperkaker = lengre steketid


Alltid lurt å prøvesteke EN pepperkake først
så du finner riktig temperatur og steketid for din ovn


Pepperkakene må få avkjøles på brettet
før du har dem over på rist
Oppbevares i tett boks

Disse holder seg knasende sprø i kakeboksen i flere uker


Jeg har laget pepperkaker med denne deigen 4 ganger nå de siste ukene
så dette er helt klar en vinner når det kommer til glutenfrie pepperkaker
(jeg har nemlig forsøkt 3 ulike 'glutenfrie oppskrifter' uten hell)

Det er også min favoritt når det gjelder pepperkaker med hvetemel
da jeg har tatt utgangspunkt i oppskriften til mamma
(en smak av min barndoms jul altså)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar