søndag 5. september 2010

Kolakaker II

Jeg har to kokebøker
skrevet av Leila Lindholm
og der fant jeg en oppskrift på 
Jättegoda Kolasnittar
så den prøvde jeg for et par uker siden!

Resultatet ble bra
De ble jättegoda
Mannen syntes de smakte jul!
De ligger nå godt innpakket i fryseren ;)




KOLAKAKER
25 stk

100 gr mykt smør
1 dl sukker
2 ss lys sirup
2.25 dl  hvetemel
(jeg bruker Toro glutenfri kakemix)
1/2 ts natron
1 ts vaniljesukker
1 ts ingefær (malt)

Sett ovnen på 175 grader

Pisk smør, sukker og sirup til smørkrem

Bland hvetemel, natron, vaniljesukker og ingefær
og vend det inn i smørkremen

Del deigen i to deler
og rull ut til to lengder

Legg lengdene på en plate med bakepapir
og klem dem litt flate

Riffle så over med en gaffel

Stek kakene midt i ovnen
i ca 12-15 minutter

La dem avkjøle seg litt før du deler opp
lengdene på tvers i fine snitter 
La Kolakakene avkjøles helt på platen!


8 kommentarer:

  1. Disse kakene er noe av tradisjonen vår. Har kolakaer hvert eneste år :))

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg jammen meg litt julestemning :) Hvilken av dine to oppskrifter er best? Tenkte jeg skulle forsøke meg på kolakaker i år :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for den søte kommentaren <3 Den gjorde meg så glad :)

    Den lyslenken har jeg kjøpt på Interiørland, som nå dessverre er lagt ned. Den er egentlig veldig lang og jeg har brukt å ha den på rekkverket på trappen vår. Må se om jeg finner en mindre en nå til jul som jeg kan ha på skjenken.

    Så koselig at du har en egen juleblogg. Jeg har gått og gledet meg til jul siden januar jeg :) Er straks ferdig med julegavene også!

    SvarSlett
  4. Ja, de er gode!

    Camilla:
    Jeg er ikke helt sikker på hvilken av oppskriftene mine jeg syns var best.
    Jeg må nesten prøve den andre igjen,
    så kan jeg sammenligne ;)

    Men innbiller meg at den siste oppskriften er hakket bedre altså :)

    Luna: Så koselig :)
    Håper at noen selger de lyslenkene
    og den adventsstaken - for den var veldig flott!

    SvarSlett
  5. Hej! Vilken fin blogg du har!!!
    Jag tror att du kanske skulle tycka om att vara med i en jultävling där man ska laga till ett recept och sedan skicka in en bild på det.
    Du hittar tävlingen här:
    http://www.firajul.nu/index.php/component/content/article/125-tavlingar-julen-2010/619-ny-tavling

    Vänliga hälsningar
    Agnes

    SvarSlett
  6. Hei pa deg,
    Na har jeg lagt meg til som folger av julebloggen din ogsa! Sa herlig! Far slik stemning her! Hvordan far du forresten "snoen" til?

    100 dager... herlig!
    klem mette

    SvarSlett
  7. Hei! Jeg prøvde denne oppskriften. Når deigen var "ferdig" så smuldret den bare opp når jeg skulle trille den ut. Vet du kanskje hvorfor?

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh så kjedelig. Det har ikke skjedd meg med denne oppskriften.
      Mulig for mye tørt, eller for lite vått?

      Slett