søndag 5. desember 2010

Bountykuler, bedre enn sjokoladen!






Bountykuler

50 g smør
1/2 dl sirup
1/2 dl melis
2 dl kremfløte
200 g kokosmasse
200 g kokesjokolade eller melkesjokolade

Bland alt unntatt kokosmassen (og sjokoladen) 
i en kasserolle og la det koke på svak varme
til blandingen blir hvit og seig 
Tar ca 10-15 min



Ta så kasserollen vekk fra platen
Tilsett så kokosmassen og bland godt

Avkjøl blandingen i kjøleskapet
(jeg har latt min stå over natten)

Trill deretter ut små kuler og legg de på bakepapir
og inn til avkjøling igjen
i minst en time


Smelt sjokoladen i vannbad
og vend
de avkjølte kulene (en og en)
godt i sjokoladen med to skjeer

Så må de avkjøles i kjøleskapet igjen
til sjokoladen har stivnet 


Disse må oppbevares kaldt

Jeg bruker å ta dem ut litt før de skal serveres
slik at de blir tempererte
Mens andre her i huset liker dem best kjøleskapskalde



5 kommentarer:

  1. Nam, disse
    skal jeg lage!!!
    Good førjulstid
    til deg:-)

    SvarSlett
  2. Ja disse er kjempegode :)))

    Ha ei flott ny uke med førjulekos!

    SvarSlett
  3. Nam!! Disse skal jeg prøve meg på i kveld. Høres helt himmelsk ut!!
    Nydelig blogg du har. Skal absolutt følges for å pushe min egen julestemning litt oppover :-)

    Hilsen Djun80/Trollmor

    SvarSlett
  4. Nå ligger de klar sammen med min andre konfekt, og de var himmelsk gode....

    SvarSlett
  5. Og i går var nok ikke min dag å lage konfekt på, nei. Synes blandingen ble ganske suppete, og ikke noe seig. Noe som resulterte i at de på ingen måte ble "faste" kuler når jeg rullet dem ut - noe som DA resulterte i at alt falt fra hverandre når jeg forsøkte å dyppe dem i sjokoladen. Grrrr. Må ha bommet totalt i blandingsforholdene... jaja...

    SvarSlett