fredag 12. august 2016

Julelikøren er satt (Ripslikør)



Jeg har laget ripslikør
{for aller første gang}
som forhåpentligvis skal nytes til Jul





R i p s l i k ø r

Fyll et 2 liters glass med

Rips
400 gr sukker
5 dl vodka (40% uparfymert)


Fyll glasset vekselvis med rips og sukker helt opp
Hell over vodkaen og la det stå mørkt og kjølig i ca 4 mnd'er
Snu på glasset to ganger daglig til alt sukker er oppløst
Derretter må du fortsette å snu på glasset to ganger i uken

Dette skal bli 1liter ferdig likør
Som siles (i kaffefilter) og tappes på flasker
{bildet over viser min ferdige produksjon}

Jeg må innrømme at jeg aldri har smakt ripslikør
(generelt liten erfaring med likør, kun laget eggelikør )
Så det blir spennende

Kanskje det blir en ny juletradisjon?
{ja, det er lov å håpe}
Jeg gleder meg!





Resultatet ser du her


4 kommentarer:

  1. Hærlig! Å med sånn lækker julefarge. Har kjøpt meg en finfin karaffel som eg tenkte skulle inneholde julelikør av aronia-bær og litt krydder. Veldig god sist eg lagde.
    Kos deg med fine høstdager!

    SvarSlett
  2. Hvordan smakte likøren? Jeg tenkte jeg skulle lage ripslikør selv 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var kjempegod!
      Så jeg ga bort alle flaskene faktisk
      Tenkte å lage en ny likør i år =)

      Slett