søndag 12. desember 2021

Pavlova hører julen til




 Jeg syns Pavlova hører julen til 
En enkel og søt dessert, med masse deilig bær 


Pavlova


4 eggehviter
250 gr sukker

Forvarm ovnen til 150 grader
over og undervarme

Eggehvitene piskes langsomt til de begynner å skumme
Pisk videre på høyeste hastighet til skummet danner hvite topper

Tilsett så sukkeret gradvis

Pisk til sukkeret er oppløst, men ikke for lenge 
for da kan blandingen bli kornete


Legg bakepapir på en plate og smør marengsen
utover i en pen sirkel på sånn ca 20cm omkrets

Form marengsen og jevn ut overflaten og sidene
Jeg lager hele kanten rundt kaken litt høyere,
slik at jeg etterpå får plassert fyllet oppi marengsen
Men det er ikke alltid så lett å få til 
Bruk evnt en kniv/spatel og lag noen høye furer rundt hele kanten


Stek marengsen i ca 40 minutter midt i ovnen
til marengsen er lys og sprø

Slå av ovnen og la marengsen avkjøles
med ovnsdøren åpen

Jeg bruker å lage marengsen samme dag som jeg skal servere den 
Og pynter den med krem og bær rett før servering 

Når marengsen er kald kan du pynte den
med eggekrem (anbefales!) eller vaniljekrem og/eller krem
Topp med 
frukt, bær, sjokolade eller hva du måtte ønske
Det er bare å sette fantasien i sving!

Jeg lager eggekrem av eggeplommene jeg har til overs etter marengsen
og blander denne med litt krem av pisket fløte 




Eggekrem

4 eggeplommer
3 ss sukker
2 dl melk
3 ts maizenamel

Alt blandes sammen i en kasserolle
og tas vekk fra platen når det koker opp
Avkjøles!

Bland eggekremen med pisket krem tilsatt litt vaniljesukker 
før du danderer kremen fint oppå marengsbunnen 

Så er det bare å pynte herligheten med hva du måtte ønske
Min favoritt er jordbær, blåbær og bringebær 
Gjerne med en liten skvis av litt syre over bærene (fra lime eller sitron)

Server straks


En favoritt her i julehuset 


Du kan også lage pavlovaen som en krans
Det gjorde jeg da vi inviterte til førjulslunsj her før helgen



Men jeg må innrømme at selve kaken smaker bedre
Det blir liksom litt for mye marengs i en krans 
...dog var kransen mye bedre på dag to!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar