søndag 25. oktober 2009

Juleribbe



Juleribbe


Familieribbe finner jeg fersk hos MEGA (ferdig rutet)
Gnir hele ribba godt inn med salt og pepper og lar den ligge
godt innpakket i kjøleskapet i 2-3 dager

Legg ribba med svorsiden ned i en langpanne
Sørg for at du smører med noe fett først
så ikke svoren setter seg fast i pannen!

Heller oppi 2-3dl vann (vann opp til svoren)
Dekk over pannen med alu.folie
Damp på over-og undervarme i 200-230 grader
i 45 minutter midt i ovnen!

Snu ribba (ta vare på vannet, til saus)
Jeg ruter opp enda mer når den er ferdig dampet
Går som en lek!
Stek så ribba på 180 grader i ca 2-2,5time
(jeg steker ribba midt i ovnen)
Bygg opp ribba med alu.folie slik at den blir jevn og fin
Et lite fat under midten på ribba gjør at fettet renner av
og ikke legger seg som en dam midt oppå ribba
Evnt bruk en ribberist!

Hvis svoren ikke er sprø nok når ribba er ferdig stekt
kan du sette ribba øverst i ovnen og sette på grillen
Med ovnsdøra på gløtt
Følg med hele tiden for svoren blir fort brent!

La ribba hvile seg i 10-15 minutter før du skjærer i den
Del den opp i 3cm tykke skiver

Voila!


Oppskrift Ribbe i varmluft her

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg vil også
    ha ribbe nå i god
    tid før jul,
    men husbonden sier
    nei nei nei,
    åh, som jeg gleder meg
    til julaften og maten...
    sukk...! de fleste gleder
    seg til gaver,
    jeg gleder meg til ribbe m/tilbehør & riskrem til dessert!!!
    takk for at du deler!
    klem

    SvarSlett
  2. Huffameg for en streng husbond!? Hehe..
    Ja, det er julemiddagen jeg også gleder meg til!
    Magisk stemning, utrolig god mat, godt selskap og forventninger i lufta.

    SvarSlett