søndag 6. september 2020

Plommelikør til jul

 

Plommelikør


♥ Plommer 
♥ Sukker
♥ 5 dl vodka (40%)
(uten parfyme)

Du kan tilsette smakstilsetning i likøren med f.eks
vaniljestang, nellikspiker, anis eller kanelstang  
Det er bare å legge dette i glasset innimellom plommene 


Vask og tørk plommene
og fjern plommesteinen

Fyll opp et liters glass (eller et toliters glass) med plommer
Tøm deretter over sukker så det dekker alle plommene 
Hell så over vodka og fyll helt opp 

La det stå noen minutter og tilsett mer vodka etter behov
slik at det dekker alle plommene

Rist litt på glasset og sett det opp ned

Glasset skal få stå i fred (mørkt og kjølig) i 2-3 måneder
Ristes og snus på hodet 1-2 ganger pr uke 

Denne likøren blir ikke så sterk,
så ønsker du sterkere likør kan du bruke 60% sprit

Når likøren er ferdig, siles den og helles over på flasker 
Jeg bruker små likørflasker, som disse 

La likøren stå i ca en uke før bruk slik at 
likøren blir helt klar i konsistensen 

Så er det bare å nyte! 

Dette er første gang jeg prøver meg på plommelikør
så jeg er veldig spent 

Vi fikk så utrolig mye plommer på plommetreet vårt i år
så jeg har også laget masse plommesyltetøy
Det blir kos å ta opp fra fryseren til jul!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar